Designregistrering

Hva er design og hva vil det si å registrere det? Design er utseendet til produkter eller produktdeler (f.eks. utseende på en stol eller et stolben). Også interiør (slik som butikkinteriør og dekorasjoner), dekoren på kopp/tallerken osv., kan registreres som design.

Med registrering av designet i henhold til Lov om beskyttelse av design av 14. mars 2003, kan man få enerett til et produkts utseende opp til 25 år.

Det er viktig å merke seg at ikke alt beskyttes gjennom en slik designregistrering, f.eks. tekniske løsninger – det er kun designen i seg selv som beskyttes (altså utseendet).

Hvorfor bør man registrere et design?

Man får et registreringsbevis som dokumentasjon på sine rettigheter ved en slik designregistrering. Dette beviset kan være til stor nytte ved en eventuell konflikt eller når man ønsker å inngå lisensavtaler o.l. Det kan også ha en positiv effekt som å øke verdien av bedriftens immaterielle formue.

Designregistrering i EU

Det er nå mulig å søke om en designregistrering for hele EU. Fordelen er at man dekker 28 land til én gunstig pris.

Krav til designet som skal registreres

  • Designet må skille seg tydelig fra andre design som er kjent.
  • Det må i utgangspunktet være et nytt design.
  • Designet må ha vært kjent i markedet i mindre enn 12 måneder før man sender inn søknaden.


Oppfyller dere kravene? Send inn en søknad i dag

Varemerkeregistrering

Hva er et varemerke?

Et varemerke er et særegent kjennetegn for dine varer og/eller tjenester. Varemerket ditt representerer din identitet i markedet. Det kan også gi signaler om en viss kvalitet, en livsstil eller omdømme, og kan være svært verdifullt i markedsføringen og profileringen av dine produkter og/eller tjenester.


De viktigste typer varemerker er:

  • Figurmerke: En ren figur, f.eks. den store gule “M” tilhørende McDonald’s.
  • Ordmerke: Ett eller flere ord, uten noen visuell utforming.
  • Kombinert merke: Både ord og en figur.


Logoer, som ofte benevnes i dagligtalen, er som regel figurmerker og kombinerte merker.
Under visse forhold er det også mulig å registrere en farge, lyd og et slagord som et varemerke.

Et varemerke er ofte firmaets viktigste og mest verdifulle formue. Det er derfor viktig med varemerkebeskyttelse.


Denne varemerkebeskyttelsen kan oppnås på flere måter. Den vanligste, samt beste og mest effektive måten på varemerkebeskyttelse er å registrere varemerket. Dette gir retten til å bruke ®-symbolet som viser at varemerket er et registrert varemerke. Ved å registrere varemerket, får man et registreringsbrev som fungerer som bevis på eneretten.


Varemerkebeskyttelse kan også oppnås gjennom innarbeidelse. Det er ulemper knyttet til denne måten å beskytte varemerker på; det er ofte kostbart og vanskelig å dokumentere at et varemerke er tilstrekkelig innarbeidet (som for eksempel ordet potetgull). Varemerkebeskyttelse kan man også oppnå gjennom lokal innarbeidelse, men da omfatter eneretten kun det geografiske området hvor merket er innarbeidet.

Hvorfor bør man beskytte varemerket sitt?

  1. For å være beskyttet mot konkurranse fra andre bedrifter som velger å bruke samme eller lignende varemerke. Er du beskyttet kan du trygt bygge varemerket ditt opp.
  2. Det kan være veldig kostbart og ikke minst tidskrevende å måtte endre logo eller navn på grunn av at andre har beskyttet et lignende varemerke fra før. Det er heller ikke bra for omdømmet at andre kan nekte dere å benytte deres nåværende varemerke, det kan skade bedriften og begrense virksomheten.
  3. Bedriftens verdi øker. Investorer legger som regel stor vekt på om varemerket er beskyttet (for å sikre investeringen sin), ved verdsettelsen av foretaket.
  4. Et varemerke som er registrert gir rett til å benytte ® sammen med merket. Dette gir varemerket ditt økt status og skaper tillit til varemerket/bedriften, samt viser omverden at dere har eksklusive rettigheter til dette merket og at det er ulovlig for andre å bruke det.

 

Hvor lenge varer varemerkeregistreringen?

Retten til varemerket varer i ti år, og kan etter dette registreres for nye ti år. Man får vern fra datoen søknaden ble innlevert. Det kan være prekært å utsette innleveringen av en søknad fordi det i mellomtiden kan komme inn søknader som kan være til hinder for din søknad.

Varemerkeregistreringen faller imidlertid bort dersom merket ikke blir tatt i bruk innen 5 år.

 

Vi er her for å gjøre alt enklere for deg

Blir et varemerke registrert for feil type varer og tjenester, vil ofte registreringen være verdiløs for innehaveren. Det er derfor viktig at søknaden fylles ut korrekt og at registreringen gir dere det vernet dere har behov for. Vi innehar den nødvendige kunnskapen og en veldig lang erfaring til å kunne være behjelpelige med søknaden deres.

Virksomhetsleder/Daglig leder

Om søknaden